Operation System Atau Secara Ringkasnya Dikenali sebagai OS

Sunday 19 September 2010

Kepada sesiapa yang ingin mencuba OS lain selain daripada microsoft bolehlah mencuba Ubuntu dimana grafiknya adalah lebih cantik dan menarik. Pastikan Korang mempunyai sambungan internet untuk memastikan korang tidak merasa bosan ketika menggunakan ubuntu ini.

Sebenarnya Ubuntu ini masih ada kekurangan dimana banyak fail seperti inataller yang berformat .exe tidak boleh digunakan. Walaubagaimanapun korang masih boleh menggunakan wine untuk membantu korang menginstall fail tersebut. Untuk penerangan yang lebiih lanjut, korang bolehlah menceri penyelesaian yang berkaitan dengan masalah yang korang hadapi tu dekat google dan boleh juga menyertai forum-forum yang banyak membincankan cara untuk menyelesaikan masalah ketika menggunakan ubuntu.

Pada Mulanya memang benda ni agak sukar untuk digunakan (untuk Pengguna Baru) tetapi selepas sudah sekian lama mencuba menyelesaikan masalah tu nanti korang akan berasa seronok sebab keadaan grafik dan performance adalah lebih baik berbanding microsoft ( contoh: window 7, Windows Vista, Windows XP dan lain-lain).

Untuk mencuba ubuntu korang boleh download daripada link kat bawah ni..

UBUNTU 9.10
UBUNTU 10.04

6 comments:

suka_haha said...

kalau pakai yang bootable ok la...boleh try..cuma software terhad...game..pocik

suka_haha said...

rasanye boleh cume kena explore lagi.. kalau install window dalam virtualbox bolehla kot hehe..

suka_haha said...

pakai hauri la mat..

suka_haha said...

nanti kena telefon ke pusat it lak. lepas tu kena caramah lagi hehe...

suka_haha said...

yup..mmg betul, bg aku ubuntu mmg bgus dari segi grafik,kelajuan dan juga bebas dari virus..cuma bila aku pakai nk install brodband payah ckit,kena cari seting die,tp yg latest ubuntu bnyk perubahan dah dilakukan..ape2pun kalo nk install window software kena la using wine software baru dapat diinstall..ituh yg aku paham..hehe

suka_haha said...

wah!! pnh gune ke? hehe...