Cara Tingkatkan Ranking Dalam Alexa

Sunday 7 March 2010

Berikut ini 4 cara untuk meningkatkan alexa rank:

1. Alexa Traffic
Langkah yang paling asas : Get lot of site traffic! Kerana Idea awal dari Alexa ranking adalah untuk menentukan website mana yang memiliki traffic paling banyak dengan menganggapkan, banyak traffic = lebih popular. Betul, Alexa pada dasarnya adalah ranking suatu website.

2. Alexa Toolbar
Menggunakan browser yang terinstall toolbar Alexa boleh meningkatkan ranking website anda. Sebenarnya bukan hanya website anda, tetapi setiap website yang dikunjungi daripada browser yang terinstall toolbar Alexa juga mendapat “point” yang akan diperhitungkan dalam ranking. Lalu, bukankah pengunjung pasti dari website anda adalah anda sendiri? Jadi, kalau browser anda sudah terinstall toolbar, maka penambahan point ranking akan terjadi secara automatik!

3. Alexa Widget
Pasang Alexa site stat widget di websitemu. Alexa site stat ini mengandungi javascript yang akan menghantarkan setiap data pengunjung (ping) ke server Alexa sehingga statistik Alexa menjadi lebih tepat. Scriptnya boleh diambil di sini sahaja. Tinggal copy paste sahaja. Tak perlu malu pasang Alexa widget yang besar, untuk mencapai hasil yang diinginkan tentunya ada harga yang harus dibayar kan? Siapa sangka dahulunya ranking berjuta-juta sekarang ranking dah makin sedikit kan?

4. Alexa Blog/Content
Tulis sedikit cerita tentang Alexa di blog anda. Webmaster dan Blogger suka cara-cara untuk meningkatkan ranking Alexa. Ya… mungkin seperti yang dibaca sekarang ini.

Diharapkan ini akan membantu meningkatkan ranking blog anda dalam Alexa

0 comments: