Hasil Selama Beberapa Jam

Friday 10 December 2010



gambar dari google

Penting ke backup post? hehe.. Semalam matdin ada terbaca pasal kesilapan yang sering dilakukan oleh kebanyakan blogger. Matdin rasa memang banyaklah kesilapan yang telah matdin buat ni. Selepas matdin baca, matdin rasa kesilapan terbesar kebanyakan blogger ialah tidak backup post termasuk matdin. Bukannya apa.. Bayangkan setelah banyak entri yang telah dipos ke akaun blogger, senang kata sudah banyak post yang telah diletakkan dalam blog ni, tiba-tiba google delete akaun blogger kita, apa perasaan kita pada masa tu? hehe..

Bila difikir-fikirkan balik, baik matdin buat backup dulu, backup yang matdin dah buat bermula malam tadi dah hampir 200 dah tapi tak sampai pun sebenarnya hehe... Alang-alang dah buat backup tu baik buat sampai habis, tu yang tak sempat nak cari blog baru utk tinggalkan jejak tu hehe.. Tapi matdin balas dulu kunjungan tu dan ingat lepas ni nak blogwalking lagi kekeke...

Peringatan matdin kepada yang baru nak tulis entri tu (eceh!! macam dah banyak sangat dah hehe) baik buat backup awal-awal sebab bila korang dah buat banyak entri nanti, korang akan rasa malas nak backup dan kalau akaun blogger korang kena delete atau apa-apa terjadi pada blog korang, nanti korang akan menyesal hehe..

Matdin rasa lega sangat dah sebab sudah berjaya backup kesemua post tu kedalam note pad hehe.. Terpulanglah macam mana korang nak backup, guna microsoft office ke, notepad ke asalkan korang tak menyesal dengan apa yang korang buat. Kalau entri korang sikit jer, tiba-tiba kena delete, korang takkan menyesal sangat tapi bila entri korang dah banyak, mesti korang akan menyesal (matdin je kot menyesal hehe..)

Dan kat bawah ni adalah hasil daripada kerja matdin selama beberapa jam selepas buat backup
dan ada lagi hehe..

12 comments:

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

betOl ke google blh delete kita nyer blOg?

Unknown said...

la,,penting ek,,mlsnye nk backup,,ehhehe

Anonymous said...

@..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::..
boleh rasanya tapi matdin tak tau google atau benda lain yang boleh delete tu sebab dah lebih dari sorang bagitau matdin yang blog diorang kena delete. hehe..

suka_haha said...

@iszieylyanziy
memangla kalau dah banyak post yang nak kena backup hehe..

teratai said...

salam matdin,

TQ kongsi info ini, kak risau juga sbb byk juga entri yg kak dah buat, tp ada setengah tu kak simpan/share dlm fb,tu kira backup juga ke?

aNIe said...

Salam matdin...terima kasih kerana singgat blog akak...hmmm...betul jugakkan kalau kena delete mesti frust giler...alamak! kalau akak kena buat backup...mau menangis... dah lebih 1000 entri termasuk blog lama...huhuhh

suka_haha said...

@teratai

salam kak..
yang tu matdin tak pastila kak hehe.. matdin pun tak tahu apa akan jadi dengan entri yang kak share kat facebook tu kalau blog kena delete

suka_haha said...

@aNIe
Wah!! banyaknya post kak.. Daripada menangis tak backup baik backup sambil nangis hehe..

Anonymous said...

terimakasih menjayakan misi menyedarkan para bloger semua tentang pentingnya memback-up post.

Bieaz said...

Bie pun pernah dengar juga hal nie tapi dah lama dah hehehe

suka_haha said...

@seribahasa.com
Takpe kak seri.. nanti matdin buat misi pasal komen lak macam yang matdin baru buat lepas kak seri ajar ni hehe..

suka_haha said...

@ツbieaz@bie Azreenaツ
oo.. bie buat backup tak? hehe..