Halal ke Haram ASB?

Wednesday 22 December 2010


Sebelum ni matdin ada membuat satiu entri berkenaan dengan soal halal atau haram asb dimana banyak sumber mengatakan ianya haram dan banyak juga sumber yang mengatakan ianya halal. Oleh sebab itu, matdin telah menhantar email kepada pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia atau secara ringkasnya JAKIM tetapi masih belum mendapat jawapannya sehingga sekarang. Untuk cerita yang lebih lanjut korang boleh tengok kat sini.

Setelah sekian lama matdin menunggu jawapan daripada pihak JAKIM tetapi masih belum mendapat jawapannya sehingga sekarang, matdin sekali lagi melawat laman web rasmi JAKIM dan cuba masukkan keyword halal asb dalam kotak search tu dan kemudian matdin dapati bahawa jawapannya ialah harus.

Walaubagaimanapun, jawapan yang diperolehi daripada pihak JAKIM adalah sudah lama iaitu pada tahun 2008. Apabila matdin search kat google lagi sekali, matdin mendapat satu jawapan yang yang lagi lama iaitu pada tahun 2006 tetapi tahun tu pun orang boleh edit atau tukar kalau diorang mahu. Matdin tak nak fikir negetif pada tuan punya forum cuma sebagai langkah berjaga-jaga je.

Jawapan itu adalah daripada ustaz zainuddin, korang boleh rujuk kat sini dimana hukumnya adalah haram. Walaubagaimanapun, matdin tak pasti bahawa jawapan itu memang betul daripada ustaz zainuddin atau tidak sebab melalui dunia cyber ni macam-macam orang boleh buat.

Kesimpulan yang matdin boleh buat kat sini, hukumya adalah tidak tetap dimana ianya haram pada mulanya dan kemudian halal. Walaubagaimanapun, jawapan daripada pihak JAKIM daripada keyword yang sama iaitu "halal asb" adalah harus dan tidak berubah sehingga sekarang. Bila matdin search haram asb daripada website JAKIM dengan keyword "haram asb", tiada jawapan yang ditemui hehe..

10 comments:

Unknown said...

mat din,,apa yang halal apa yang haram??

Anonymous said...

@iszieylyanziy
matdin pun x pasti.. ce isz teka.. hehe.. jawapannya halal tu masa tahun 2008 jadi sekarang ni dah lama.. tak tahu ada perubahan ke tak la isz.. isz tlg carikan jawapanla.. hehe..

KELI OH KELI said...

Baguih isu yg matdin ketengahkan...
nk taw jugak kepastiannya.....

Anonymous said...

@KELI OH KELI
kalau benda ni jadikan usul boleh buat debat x? hehe..

Anonymous said...

yang harus tu ape bnde lak?

suka_haha said...

@misyamissyou
harus tu maksudnya bolehla.. tapi kenyataan tu dah lama.. tak tahu masih sama dengan keadaan sekarang atau tidak hehe..

NARDtheNERD said...

agak agak nuffnang tu halal takk??

hahaha.

cuba la tny JAKIM tu matdin. :P

Anonymous said...

@NARDtheNERD

Naddy tanyela.. matdin tanya bukan diorang jawab pun hehe..

nazirulhazwan~ said...

part asb ni masih samar2 lagi. sbb SC kate asb tak patuh syariah.
so better takyah la labur kat sini. labur je kat tabung haji

Anonymous said...

@nazirulhazwan~
oo.. SC tu apa ek? hehe..